Vaspitna tehnika zvana "Zato što ja tako kažem!"

U današnje vreme, jako je važno da decu tretiramo kao "male ljude".
Nije politički korektno da kažnjavamo decu, vičemo na njih i ne daj Bože udarimo ih po guzi.
Sada se decom mora razgovarati i apsolutno se moraju poštovati njihova osećanja a o željama
i da ne govorimo.  Zvuči fer i vrlo civilizacijski napredno, a sve u skladu sa Konvencijom o
pravima deteta (koja je po mom mišljenju odlična i neophodno ju je poštovati).
Da se vratim nekih petnaest godina unazad. U tom periodu, u našoj zemlji su konačno postale dostupne
razne savremene knjige o vaspitavanju dece- koje su mladi roditelji poput mene čitali kao da će načiniti veliku
životnu grešku i upropastiti svoje potomstvo ako iz više knjiga ne prouče kako se dete "stavlja u time-out".
Za manje upućene (nadam se da vas ima) time-out je zapadna verzija "stajanja u ćošku" samo bez ćoška
(to ponižava dete). Suština je ista- da se dete je ne zabavlja i da "razmisli o svojim postupcima" dok stoji u
mestu tj u izolaciji. Sa mojim sinom- ovo nije imalo efekta (negde kada je on vec prerastao uzrast ove vaspitne
mere, pročitala sam da ova mera niiiije baš za svako dete). Svi želimo najbolje za svoje dete i svi želimo da
budemo najbolji roditelji kojima će se dete uvek obratiti kada mu je potrebna pomoć i najmanje što možemo je
da pročitamo nekoliko (5-25) knjiga o roditeljstvu... zar ne?


Postoji u knjižarama i dobrih i korisnih knjiga (mogu vam preporučiti) ali moram priznati većina danas daje takve
savete da u uzrastu od 7 godina poželite da potegnete argument "kada sam ja bila mala mi nismo smeli.....".
Sve knjige i svi časopisi o roditeljstvu potenciraju razgovor sa decom kao da smo u najmanju ruku sa njima
ravnopravni. Još kad se nadjete u poziciji da stalno nešto svom mališanu objašnjavate i upućujete ga u to kako
svet funkconiše, u stvari niste više ni ravnopravni- vi ste svom detetu na usluzi da odgovarate na pitanja.
U šetnji, na plaži, na semaforu ili pred spavanje, ovo je sasvim ok zabava i čini vreme provedeno zajedno
kvalitetnim. Ali kada treba da se krene u školu u 7h ujutru, kada treba da napiše još dve strane linija u svesci
ili nauči lekciju o vrstama erozija zemljišta-  verujte mi uopšte vam neće biti do objašnjavanja i odgovaranjanja
na pitanje "zašto".
Kao i svaka super moderna mama i ja sam upala u zamku sačinjenu od velikog samoštoavanja deteta i njegove
slobode da svoju znatiželju ispoljava na svakom koraku. Na predškolskom uzrastu bila sam preponosna
količinom njegovog znanja i širinom kojom razmišlja. No situacija se menja kada vaš ponos krene u školu i puno
toga mora -nemate vremena za svako pitanje zašto.
Zašto moram sutra u školu? 
Zašto ne mogu da ostanem kod kuće? 
Zašto ne nazoveš učiteljicu i kažeš da sam bolestan- kako nisam, muka mi je od škole?
Zašto moram da povraćam ako mi je muka pa tek onda mogu da ostanem kod kuće? 
Zašto ja ne mogu da idem na godišnji odmor kao ti -vidiš kako ti sutra ne ideš na posao?
Hoću ja da radim a ne da idem u školu- kako misliš ne mogu još sam mali?
Zašto deca ne mogu da rade? To nije fer!!!!
Jel shvatate koliko ovaj razgovor može da ide u nedogled. Vi volite svoje dete i ne želite da ono pati i da bude
nesrećno u školi i da ima "loš dan". Želite da vaše dete bude srećno i da ima slobodu da razvija sve svoje
potencijale u najboljem okruženju i zato ste ga naučili da kritički posmatra svet i sloooobodno pita "zašto"
kad god nešto ne razume- ljubi ga majka.
Pitanja "zašto?" deca će često koristiti i za manipulaciju (pred spavanje se jedan broj klinaca pretvori u voditelja
kviza ispitujući svoje roditelje dok ovi ne budu potpuno iscrpeljeni odgovaranjem). Važno je- zapravo -najvažnije
je da svoje dete poznajete i da znate kada je zaista znatiželjno a kada vas manipuliše i odgađa svojim pitanjima
neku aktivnost. (detaljnije ću o dečijoj manipulaciji drugi put)
Kada je ovaj drugi slučaj u pitanju, najbolji lek je rečenica- pogađate "Zato što ja tako kažem!". Tu se priča
završava. U školu se mora ići, jakna se mora obući ili šta god da postaje predmet bespotrebnog i bezciljnog
razgovora prekida se.  To znači da vi ipak niste na usluzi i niste wikipedija za svoje dete već roditelj sa
autoritetom i vaša je poslednja čak i kada detetu nije jasno zbog čega.
Da li će to imati kobne posledice po njegovo samopoštovanje?- neće! 
Da li će taj odgovor emotivno osakatiti vaše dete?- neće!
 Da li ste zbog takvog odgovora loš roditelj?- ni slučajno! 
Da li je ovaj odgovor politički koretktan?- nije, ali to su vaša deca koja imaju zadatak da pokušaju da pomeraju
granice a vi imate zadatak da te granice odbranite (kao svaki dobar graničar- roditelj)

Da li ovaj odgovor možete da koristite kad god poželite?- nije preporučljivo. Kao što sam već rekla- odlično je
kao odbrana od dečije maniulacije ali to ne znači da treba da ponavljate kao pokvarena ploča "zato što ja tako
kažem!" u svakoj situaciji. Deca zaista treba da saznaju od vas sve što mogu o svetu koji ih okružuje i to možete
i treba da im priuštite npr u trenutku dok oblače zimsku jaknu- " zato što je mama rekla da obučeš jaknu!"


Photo by: alberto-casetta/ unsplash.com

Коментари

Популарни постови са овог блога

Moj Ubuntu psihoterapijski put

Prevara i psihoterapija

Kako da podigneš samopouzdanje